میراث فرهنگی مدیریت مدبر می خواهد آقاجان
مهدی زمان زاده

تقریبا چند سالی هست مرور اخبار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان را در برنامه روزانه ام دارم. از قضا زمانی هم یکی از تولید کنندگان خبر در این حوزه بودم که بحمدالله خودم از آن دوران به خوبی یاد می کنم.

امروز هم در سایت یزدفردا مطلبی دیدم که از سوی روابط عمومی میراث فرهنگی استان منتشر شده بود. ادبیات این متن و مضمون آن شاید برای اولین بار است توسط یک سازمان دولتی منتشر می شود. خصوصا بخش پایانی آن که از سر استیصال نوشته شده است.

اما نکته آن است که پیام متن پیام قابل تاملی است چرا که هر کس بگوید صرف یک سازمان با ساختار دولتی و تعداد کارمند و بودجه محدود و مشخص می تواند بافت تاریخی و گستره آثار تاریخی اقلیمی به نام یزد را مدیریت کند سخن به گزافه گفته است. (هرچند تجربه مدیران گذشته خلاف این حرف را ثابت نی کند ولی باید شرایط را با شرایط امروز سنجید).

باران انتقاد و گلایه از وضیعت میراث فرهنگی یزد به گونه ای است که روابط عمومی این سازمان دولتی، قلم جوابیه نوشتن را کنار گذاشته و از سر استیصال از همه می خواهد بی خیال شوند و کمک کنند. با زهم جای شکرش باقی است که نگفته اند این خبرها دروغ است و کار اجنبی ... .

آقایان مدیر میراث فرهنگی استان توجه داشته باشند این وضعیت صرفا برای آنان نبوده است. قبل تر ها هم بافت تاریخی به همین اندازه بود، تعدا آثار تاریخی کمتر نبود که بیشتر هم بود می دانید دیگر به لطف عملکردتان برخی آثار خاطره شده اند.

پس چرا شما به این وضیعت دچار شده اید که اگر احیانا یک روز خبر اصطلاحا منفی در خصوص میراث فرهنگی نشنوید روزتان شب نمی شود. البته عادت هم کرده اید و همه چیز عادی است و اصلا یادتان رفته این خبرها همه از محو شدن گوشه از تمدن و تاریخی حکایت دارد هرچند، چند تکه خشت شاید بیشتر نباشند.

احساس شخصی من این است که مدیریت بر منبای برنامه و تفکر در میراث فرهنگی یزد وجود ندارد، قبل تر ها یک همگرایی بین اقشار مختلف فعال در این بخش دیده می شد، اگر رسانه ای انتقاد می کرد خبر و تیترش عصای دست سازمان میراث بود نه پتک بر سر مدیرانش.

بدشانسی آقای مدیر کل غیر بومی یزد این است که یزد، تجربه مدیریت قوی در حوزه میراث فرهنگی را در دوره های قبل دیده و هر کس نتواند حداقل در همان اندازه خود را عیان کنند اینچنین به استیصال می افتند.

سخن زیاد است و ننوشتنش بهتر، این وضعیت بی ثبات در حوزه حفظ و صیانت از آثار تاریخی به هیچ وجه برای وجهه مدیریتی استان شایسته نیست و عزمی دگر بباید...


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا